«Amour» – Το αριστούργημα του Michael Haneke

Μην σας ξεγελάσει ο τίτλος, το "Amour" δεν είναι για το πρώτο ραντεβού. Είναι όμως ό,τι πρέπει για να σας βάλει σε σκέψεις, για να κατανοήσετε το νόημα της αγάπης.

Όλοι μας έχουμε αναρωτηθεί αρκετές φορές τι μπορεί να είναι η αγάπη ή αν υπάρχει. Είναι αυτό που δείχνουν οι ταινίες του Χόλιγουντ, όπου δύο πολύπλοκοι και πληγωμένοι νέοι θα συναντηθούν, θα περάσουν κάποιες ωραίες στιγμές και ενώ θα εμφανιστούν διάφορα εμπόδια θα καταφέρουν να επιβιώσουν και να φιληθούν στο ηλιοβασίλεμα; Είναι τα λόγια που θα πει κανείς στον άλλο μπροστά σε κάποιο εξουσιοδοτημένο από το κράτος πρόσωπο, δίνοντας όρκους; Ή μήπως είναι πράξεις, η απόλυτη εμπιστοσύνη, η φροντίδα στα δύσκολα, η διασφάλιση της ευτυχίας του άλλου και η ψυχική ένωση μ’ ένα άτομο που θα βάλουμε πάνω από τον εαυτό μας και το συμφέρον μας;

Ο Αυστριακός σκηνοθέτης Michael Haneke προσπαθεί να μιλήσει γι’ αυτό το συναίσθημα κλείνοντας προς την τελευταία άποψη. Έτσι χρησιμοποιεί ένα ζευγάρι ηλικιωμένων καθηγητών μουσικής στο Παρίσι, με τη σύζυγο Αν να παθαίνει εγκεφαλικό και τον άνδρα της Ζορζ να προσπαθεί να κάνει το καλύτερο γι’ αυτή. Η ταινία ξεφεύγει από τον χαρακτηρισμό ρομαντική καθώς πρόκειται για κάτι παραπάνω από απλό ρομάντζο. Ο Ζορζ προσπαθεί να κρατηθεί δίπλα στην σύντροφο της ζωής του και να την φροντίσει, να την πλύνει, να φέρει τους γιατρούς, να την μεταφέρει από τη μια μεριά του σπιτιού στην άλλη, να την ταΐσει και να μείνει πλάι της ό,τι και να γίνει, όπως κάθε σύντροφος οφείλει να κάνει.

Οι Jean-Louis Trintignant και Emmanuelle Riva.

Οι δύο βετεράνοι Γάλλοι ηθοποιοί Jean-Louis Trintignant και Emmanuelle Riva είναι συγκλονιστικοί στους ρόλους τους, δίνοντας τον καλύτερο τους εαυτό και δείχνουν σαν να έχουν περάσει μια ζωή μαζί. Ποτέ υπερβολικοί και πάντα απλοί, καταφέρνουν να αποτυπώσουν αυτό που θέλει να πει η ταινία, την αξία της αγάπης. Σε δευτερεύοντα ρόλο εμφανίζεται η Isabelle Huppert, χαρακτηριστική συνεργάτιδα του σκηνοθέτη, η οποία θα υποδυθεί την κόρη τους που προσπαθεί να τους στηρίξει τις στιγμές που είναι μαζί τους, χωρίς όμως πολλά αποτελέσματα. Και η Huppert ξετυλίγει το υποκριτικό της ταλέντο αλλά δεν παύει να είναι το ίδιο ψυχρή με κάθε ρόλο της.

Όμως αυτό είναι και γενικότερα το στυλ του σκηνοθέτη. Συνεχή και ρεαλιστικά πλάνα, σαν να είσαι μέσα στο δωμάτιο την ώρα της συζήτησης των δύο χαρακτήρων. Αυτό το στυλ του τον έκανε σχετικά αντιπαθή στους θεατές, γιατί ζούμε στην εποχή της έντονης δράσης και του ευχάριστου τέλους, όχι της αργής μινιμαλιστικής εξέλιξης και των ρεαλιστικών φινάλε. Όμως αυτή την φορά καταφέρνει να ακουμπήσει την κορυφή και να μπει μέσα στο πάνθεον των σύγχρονων σκηνοθετών. Ενώ φημίζεται για την κακομεταχείριση και το μίσος του για τους χαρακτήρες του, αυτή την φορά παίρνει του μέρος τους και προσπαθεί να δείξει το καλύτερο από τον καθένα. Και το κοινό, παρότι θα φύγει από την αίθουσα καταρρακωμένο, δεν θα βγει ποτέ απογοητευμένο και αδικημένο.

                 

Μην σας ξεγελάσει ο τίτλος, το Amour δεν είναι για το πρώτο ραντεβού. Είναι όμως ό,τι πρέπει για να σας βάλει σε σκέψεις, για να κατανοήσετε αυτό το νόημα της αγάπης. Γιατί είναι ταυτόχρονα κάτι τόσο απλό όσο και πολύπλοκο, κάτι που δεν μετριέται και δεν αναλύεται… Αν ο όρος του σινεφίλ σας χαρακτηρίζει τότε δείτε την άμεσα, γιατί η ταινία Amour είναι μόνο για εσάς και για κανένα άλλο.

Tags:

  • Ο Χρήστος Γιαννάκενας δεν θέλει να γράφει για ταινίες μπας και ξεχάσει πως δεν έχει ακόμα τελειώσει τις σπουδές του, αλλά επειδή αγαπάει το σινεμά. Συχνά γράφει άλλα πράγματα, όπως ιστορίες ή ιδέες για ταινίες, αλλά κυρίως βαριέται. Που ξέρεις; Αν σήμερα δεν βαριέται μπορεί να διαβάσεις κάτι καινούργιο...

  • Προβολή σχολίων

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Προτεινόμενα

«Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» – Κριτική

Αρκούν δέκα λεπτά από την νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, «Ο Θάνατος του Ιερού ...

«Allied» – Κριτική

Ένας μέσος θεατής, κόβοντας εισιτήριο για το «Allied», θα περίμενε ίσως να παρακολουθήσει μια ...

«Solo : A Star Wars Story» – Κριτική

Παρά την λάσπη, την γκρίνια, την υπερανάλυση, τις αόριστες και υψηλές προσδοκίες, το «Star ...

«Η Πεντάμορφη και το Τέρας» – Κριτική

Ήδη από την αναγγελία της είδησης ότι το πολυαγαπημένο «Η Πεντάμορφη και το Τέρας» ...

«King Arthur: Legend of the Sword» – Κριτική

Κατ’ αρχάς, είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι η νέα ταινία του Guy Ritchie, «King ...

«Nocturnal Animals» – Ο Tom Ford διδάσκει καλλιτεχνικό ήθος

Από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε, το «Nocturnal Animals» έγινε η επόμενη ταινία που ...